In life we don't get what we want, we get in life what we are. If we want more we have to be able to be more, in order to be more you have to face rejection. PEACE !

Monday, April 11, 2011

Kehidupan ini ibaratkan “pembalikan gema”


Seorang kanak-kanak kecil marah kapada ibunya dan menjerit, “Saya bencjkan awak, saya bencikan awak.” Disebabkab takut akan teguran ibunya dia berlari keluar rumah. Dia pergi jauh kesebuah lembah dan menjerit lagi, “Saya bencikan awak, saya bencikan awak,” dan laungannya kembali membalik dan megajukkan dalam berbentuk gema, “Saya bencikan awak, saya bencikan awak.” Ini merupakan pertama kali dalam hidupnya dia mendengar gema. Dia ketakutan, berlari pulang mengadu kapada ibunya dan berkata disana ada seorang budak nakal di lembah sana yang menjerit kepadanya, “Saya bencikan  awak, saya bencikan awak.” Ibunya faham dan meminta anaknya pergi semula kesana dan menjerit, “Saya sayangkan awak, saya sayangkan awak,” dan laungannya kembali bergema. Tragedi itu menjadi pengajaran kepada anak kecil tersebut – bahawa kehidupan kita umpama pembalikan gema: Kita dapat kembali apa yang kita berikan. Seandainya kita berbuat baik kapada orang lain, sebenarnya kita berbuat baik juga kapada diri kita. Kebaikan mempunyai jalan tersendiri untuk dikembalikan. Jangan terlalu mengharapkan pembalasasn, ianya pasti datang secara tidak disedari.

MY JOURNEY

No comments:

Post a Comment