In life we don't get what we want, we get in life what we are. If we want more we have to be able to be more, in order to be more you have to face rejection. PEACE !

Wednesday, May 4, 2011

Keletihan menjana kapada penurunan Prestasi Saya

PuncaKeletihan dan cara mengatasinya

Batas kapasiti kerja ialah keletihan, jika keletihan itulah puncak kapasiti kerja kita dimana kita terpaksa berhenti. Jadi apa yang menyebabkan keletihan? Punca utama keletihan adalah disebabkan oleh sikap mental  dan emosi kita, bukan disebabkan oleh kuantiti kerja yang kita lakukan. Faktor-faktor emosi bagaimanakah yang menyumbang kapada keletihan? Ialah rasa bosan, kemarahan, rasa tidak dihargai, kegagalan, terburu-buru, kekhuatiran dan kebimbangan.
Faktor-faktor ini akan menjadikan prestasi kerja menurun, hilang tumpuan, pendeknya keletihan berpunca dari emosi yang tidak stabil, dimana saraf-saraf menjadi tegang.
Belajar berehat dan relek semasa bekerja. Ketegangan adalah satu kebiasaan, istirehat juga satu kebiasaan, hentikan kebiasaan yang buruk dan bentuk kebiasaan yang baik. Gunakan teknik-teknik yang betul dalam kerja-kerja seharian, rancang kerja dengan teratur dan lakukan tanpa terburu-buru.

Berehat dan beriadahlah selepas penat bekerja. Sayangi diri anda.
A Little Black Pen

No comments:

Post a Comment