In life we don't get what we want, we get in life what we are. If we want more we have to be able to be more, in order to be more you have to face rejection. PEACE !

Sunday, June 19, 2011

Semakin Baik Perancangan anda - Semakin tepat Sasaran anda

Sebelum semuanya dimulakan, arkitek dengan berhati-hati membuat perancang tepat dan lengkap melalui sesuatu yang disebut blueprint. Para juruterbang dan perusahaan penerbangan mana pun, akan membuat suatu perancangan pendahuluan perjalanan mereka diatas peta perjalanan. Ahli pelayaran juga bekerja didepan peta yang sama sehingga kapten kapal boleh mengemudikan kapalnya menuju destinasi.

Perancangan pendahuluan merupakan sesuatu yang amat penting dalam mencapai tujuan hidup, seperti yang dilakukan oleh para kontraktor ketika membangunkan bangunan tinggi. Tidak cukup dengan hanya mengetahui kemana kita pergi. Kita juga harus mengetahui bagaimana untuk kita sampai kesana. Hal ini memerlukan suatu persediaan yang teliti dalam perancangannya. Sasaran hidup kita adalah tempat tujuan kita. Sebelum kita boleh berharap akan sampai ketempat tujuan, kita perlu menganalisa segala hal yang mungkin terjadi dalam perjalanan hidup kita. Kejayaan tidak "terjadi secara kebetulan." Jangan harap!

Setelah kita memutuskan sasaran hidup kita, maka tempat tujuan harus pasti dan jangan berubah-ubah. Sedangkan rancangan kita boleh dan sentiasa berubah-ubah mengikut keadaan. Andaikan seorang Jenderal tidak mencapai sasarannya dengan satu cara, dia akan menggantikannya dengan cara lain supaya menepati sasaran. Bagitu juga dengan sasaran kita, jangan berubah, dan yang boleh diubah adalah perancangan bagaimana untuk mencapai sasaran. Seperti seorang Jenderal kita juga memerlukan perancangan yang boleh digunakan jika perlu.

Perancangan akan meluruskan jalan, akan menjelaskan perjalanan, akan menyusun jadual perjalanan dan menyingkirkan segala kebetulan. Kalau ada "jalan pintas menuju kejayaan" maka perkara ini adalah perancangan yang tepat. Perancangan seperti ini akan menghilangkan kebiasaan membuta tuli dan menunggu datangnya nasib baik atau kesempatan. 

Perancangan tepat akan mengarahkan anda langsung kesasaran
Si-Kecil dan Pena Hitamnya

No comments:

Post a Comment