In life we don't get what we want, we get in life what we are. If we want more we have to be able to be more, in order to be more you have to face rejection. PEACE !

Thursday, June 16, 2011

Kejayaan menuntut Kerajinan dan Ketekunan

Manusia yang tidak mempunyai tujuan atau rancangan dalam hidup adalah seorang "pencuba". Mula-mula ia mencuba yang ini kemudian yang itu, membuang keduanya dan mencuba yang lainnya. Inilah kaedah yang disebut "hit and miss" dalam mencari kemajuan, dan kaedah ini lebih sering mejadi jalan menuju kegagalan. 

Setelah sasaran ditetapkan, seharusnya tidak ada langkah mundur. Kita seharusnya bergerak lurus kearah sasaran kita dengan moto pantang mundur. Rahsia kejayaan adalah mempunyai arah, kerajinan, dan prihatin yang ketat pada tujuan utama dalam hidup.

Prinsip sedikit demi sedikit adalah cara untuk mendapatkan kemenangan. Bermula dengan sebongkah batu, sebuah bangunan berjaya dibangunkan. Bermula dari langkah pertama, gunung tertinggi berjaya didaki. Kita tidak akan kehilangan jejak dalam hidup, apabila kita tetap dalam usaha kita dan berusaha untuk menempuhnya menuju sasarannya.

"Menyerah" adalah sikap yang akan mendamparkan kita ke pantai kehidupan yang gersang. Seorang pemenang tidak pernah menyerah dan orang yang menyerah tidak pernah menang. Mereka keras kepala seperti baghal!

Katakan apa saja yang sesuai dengan kemahuan kita, teguh, keras hati, keras kepala, mempunyai arah, tindakan mempertahankan, kehendak untuk menang, atau tetap hati - namun tidak ada kejayaan tanpa sikap ini dan kejayaan tidak ada dalam masa depan kita kalau tidak ada sikap ini. Tetap lah dengan tindakan menuju kejayaan.

Tersandung bukanlah jatuh.
Si-Kecil dengan Pena Hitamnya

No comments:

Post a Comment