In life we don't get what we want, we get in life what we are. If we want more we have to be able to be more, in order to be more you have to face rejection. PEACE !

Wednesday, June 15, 2011

Marilah Kita Memperbaharui Semangat Kita

Semangat yang kita gunakan dalam melakukan pendekatan terhadap kerja dan kegiatan harian kita akan memberikan hasil yang menakjubkan. Kejayaan dan kegagalan kita sehari-hari bergantung sepenuhnya kapada pemikiran kita, apakah kita diselubungi ketakutan dan kekhuatiran atau selesa dengan sikap negatif tersebut.

Takut adalah pembunuh kejayaan dan perampas kebahagiaan. Perkara ini terjadi dalam bentuk imaginasi kita terhadap khuatir, cemas, kemarahan, dengki dan sebagainya. Semua ini merosakkan harapan, melemahkan keteguhan hati, menggangu kegiatan mental sehingga kita tidak dapat mencipta dan menghasilkan sesuatu. 

Kebanyakkan kita takut akan ramalan buruk tentang masa depan, ramalan negatif yang kita cipta sendiri yang sebahagian besar sebenarnya sama sekali tidak dan belum terjadi. Mereka takut kehilangan cinta, nyawa, mendekati usia tua, menghadapi kegagalan dan segala perkara negatif dalam kehidupan. Meskipun sebahagian besar perkara yang ditakuti itu tidak dan belum terjadi. Ini ibarat kita melaksanakan tugas untuk mempersiapkan kegagalan. Terbalikan pemikiran tersebut dengan meramalkan sesuatu yang indah dan posotif - yang memberikan kita kestabilan emosi untuknya berfungsi dengan baik.

Dengan membenarkan ketakutan dan kekhuatiran memasuki ruang pemikiran bererti menolak keutuhan kemanusiaan kita sendiri. Dengan menyimpan fikiran yang diselubungi ketakutan bererti mengakui kelemahan dan menjalani hari-hari kita dengan ketegangan. Kemanusiaan kita telah disempitkan dan kita menjadi si kerdil yang tidak mampu membuat ketentuan. 

Kita mempunyai kekuatan untuk mengawal pemikiran kita sendiri. Kita adalah penjaga pintu bagi akal dan seharusnya menutup pintu akal terhadap semua musuh yang menakutkan kita. Bukalah pintu hanya bagi pemikiran positif yang memberikan keyakinan dan keteguhan hati. Itulah fikiran yang membantu manusia untuk mencapai cakerawala baru.

Kitalah yang memutuskan jalan yang kita akan jalani.
Si-Kecil dan Pena Hitamnya

No comments:

Post a Comment