In life we don't get what we want, we get in life what we are. If we want more we have to be able to be more, in order to be more you have to face rejection. PEACE !

Tuesday, June 14, 2011

Kata-kata paling agung dalam segala bahasa manusia adalah ketenangan hati

Ketenangan hati - ialah kepastian akal atau tindakan, semangat untuk bersabar, tenang dan bersedia dalam keadaan sulit, menghadapi kehilangan dengan tenang. 

Kekuasaan, kesegaran dan harapan yang ada dalam suasana hati yang tenang, tidak akan menimbulkan sikap putus asa dan tidak menghalang daya untuk bangun semula. Pertanyaan yang ingin saya kemukakan kapada diri saya, "Apakah saya telah memiliki penguasaan diri yang selengkapnya, sehingga saya dapat memperolehi ketenangan hati dalam segala keadaan. Orang yang menguasai dirinya sendiri adalah orang yang menguasaai nasibnya. Ia tahu bahawa ketika segala sesuatu berjalan tidak lancar, akalnya harus tetap lancar dan ia harus tetap tenang dan tenteram.


"Kita telah kehilangan segalanya," kata seorang suami, ketika dia dan isterinya memandang bara yang merupakan sisa-sisa tempat tinggal mereka. "Tidak, tidak," jawab isterinya yang optimis. "Kita masih memiliki satu perkara yang paling penting di dunia. Kita saling memiliki. Kita dapat memulakan kembali."

Yakin lah .. bahawa cahaya matahari tetap wujud disebalik hujan dan ribut. Cuma ianya terlindung untuk sementara waktu. Ia tetap kekal disana untuk selama-lamanya. 

Kalau masih ada harapan - masih ada peluang.
Si-Kecil dan Pena Hitamnya

No comments:

Post a Comment