In life we don't get what we want, we get in life what we are. If we want more we have to be able to be more, in order to be more you have to face rejection. PEACE !

Friday, June 24, 2011

Bersahabat Kapada Semua

Orang yang peramah adalah orang yang memiliki kualiti personal yang dapat diterima oleh orang lain, seperti karektor dan sikap yang menarik, kecenderungan bersahabat. Keramahan bererti harmoni didalam rumahtangga, dipejabat, dalam urusan perniagaan atau dalam apa juga urusan dengan masyarakat disekeliling kita. Dimana pun kita menemui keharmonian, kita akan menemui kebahagiaan, kesihatan, panjang usia dan kesejahteraan.

Tanamkan sikap untuk melakukan yang baik, untuk membantu orang lain, adalah kebiasaan yang memperluaskan lingkungan sosial dan memuliakan kehidupan. Kemana pun kita pergi, kita menemui kesempatan untuk menerapkan kualiti sikap yang baik. Memberi sokongan kepada orang lain adalah tindakan bijak yang membuatkan karektor menjadi indah. Banyak hati yang dapat dibahagiakan hanya dengan sedikit senyuman. Milikilah kata-kata yang sopan dan manis untuk didengar oleh orang disekitar kita tanpa mengira siapa mereka.

Begitu mudah untuk memiliki kesediaan untuk bersikap bersahabat, untuk hidup dalam keharmonian, sehingga saya sering tertanya-tanya betapa puasnya hati seorang egois yang terlepas dari kebiasaannya yang merosakkan dirinya. Orang yang ingin mendapatkan segala-segalanya tanpa memberikan apapun sebagai balasan, akhirnya kehilangan kualiti karektor dan jiwanya.

Memberi dan kita meningkat, menyimpan dan kita kehilangan. Inilah hukum universal dari segala pertumbuhan. Berikan sedikit kemanusiaan, sedikit kemanisan hidup yang terpancar dari keperibadian kita. Keramahan untuk menerima siapa sahaja yang datang kadalam kehidupan kita. Semua ini akan memberikan warna-warna cerah pada kehidupan kita. Kesuraman dan sikap yang buruk akan terpadam dengan kehadirannya.

Luangkan sedikit masa untuk mencipta keharmonian
Si-Kecil dan Pena Hitamnya

No comments:

Post a Comment