In life we don't get what we want, we get in life what we are. If we want more we have to be able to be more, in order to be more you have to face rejection. PEACE !

Saturday, July 2, 2011

Akal dan Manusia

Lelaki dan wanita yang berjaya sering mengatakan bahawa salah satu alat utama dalam kejayaan mereka adalah pengetahuan tentang akal mereka dan penggunaannya yang memerlukan seni dalam penggunaannya. 

Dalam merancang melakukan sesuatu yang bernilai, kita perlu membersihkan ruang-ruang mental kita dari semua sifat negatif, takut, khuatir dan pemikiran yang tidak berguna yang lain. Tindakan paling berkesan untuk membuang semua ini sama seperti membuangkan kegelapan, iaitu membawanya ketempat yang terang. Buangkan semua pemikiran yang negatif dengan pemikiran lawannya. Buangkan kebencian gantikan dengan kasihsayang, rasa takut kapada keyakinan dan keberanian, pemikiran tentang sakit kapada pemikiran tentang sihat sejahtera, tidak jujur kapada amanah dan sebagainya.

Kita tidak dapat menyingkirkan kegelapan dengan separuh tekad. Begitu juga dengan akal, jika kita belajar menguasai dan mengawal pemikiran, ertinya kita cuba melepaskan belenggu dan perhambaan yang telah mengongkong diri kita yang membuat diri kita tidak dapat bergerak kehadapan. Kekuatan manusia yang mulia ialah akal, semanagat dan watak. Kuasanya tiada batasan dan yang membatasainya ialah diri kita sendiri.

Dengan pemikirannya, manusia mencipta keadaan dirinya sendiri. Kitalah yang menentukankan nasib dan penguasaan hidup kita sendiri. Apakah kita telah menjadi cekap dalam mengemudikan kehidupan kita? Itulah tentangan yang datang dalam hari-hari kita.

Manusia adalah sebagaimana yang difikirkan.
Pena Hitam

No comments:

Post a Comment