In life we don't get what we want, we get in life what we are. If we want more we have to be able to be more, in order to be more you have to face rejection. PEACE !

Friday, July 8, 2011

Carilah KEBAHAGIAAN dalam diri kita

Kebahagiaan merupakan harapan semua orang. Kebahagiaan adalah sesuatu yang harus diperolehi. Semua orang ingin bahagia. Bagi orang yang tidak bahagia, kebahagiaannya terletak dihujung pelangi.

Mereka menghabiskan waktu umur hidupnya untuk mencapai pelangi itu. Umpama mengejar bayangan, mereka tidak akan memperolehi kebahagiaan itu diluar, kerana ianya terletak didalam dirinya.

Kebahagiaan itu ada dalam perjalanan, bukan pada tujuan perjalanan itu. Orang yang bahagia adalah orang yang menemukan dirinya. Orang yang bahagia adalah orang yang mengenali Tuhannya. Orang yang bahagia adalah orang yang memiliki aspirasi agung dan mulia. Orang yang bahagia adalah orang yang mengalami peningkatan didunia, mendaki semakin tinggi dan semakin tinggi mengikut keinginannya. Orang yang bahagia adalah orang yang membahagiakan kehidupan orang-orang disekelilingnya. Orang yang bahagia adalah orang yang memberikan sumbangan untuk mencipta bumi yang harmoni didiami. Orang yang bahagia adalah orang yang mempunyai kegiatan/aktiviti, tugas dan perkerjaan yang disukainya. Orang yang bahagia adalah orang mencintai cinta. Orang yang bahagia adalah orang yang mencintai kehidupannya. Orang yang bahagia adalah orang yang bahagia ... Kebahagiaan adalah setiap hari, sekarang  dan ianya ada didalam perjalanan.

Kebahagiaan merupakan hasil daripada kepuasan dalaman. Kebahagiaan tidak akan ditemui pada benda-benda diluar diri dan disekitar kita, tidak akan diperolehi dalam bentuk kekayaan, kedudukan dan kuasa. Orang yang kecewa ialah orang yang menghabiskan seluruh kehidupannya untuk mencari dan mengumpul kekayaan dalam jumlah lebih daripada apa yang diperlukan untuk kehidupannya. Secara tidak sedar mereka telah mengorbankan kebahagiaannya daripada berbuat demikian. Wang tidak boleh membeli kebahagiaan, ianya cuma satu alat untuk mencari kebahagiaan tetapi ianya bukan kebahagiaan. 

Kebahagiaan adalah suatu gambaran dan penghargaan terhadap perkara-perkara yang kita miliki sekarang. Kebahagiaan ialah hari ini. Kebahagiaan adalah sekarang. Setiap fajar baru adalah hari yang memberikan kesempatan bagi kita untuk memberi dan mendapatkan cinta, kepuasan, kegembiraan dan layanan yang tidak egois.

Kenikmatan boleh dibeli, tetapi kebahagiaan tidak.
Pena Hitam

No comments:

Post a Comment