In life we don't get what we want, we get in life what we are. If we want more we have to be able to be more, in order to be more you have to face rejection. PEACE !

Monday, July 11, 2011

Semakin lama kita membiarkan nasib buruk, semakin cepat kita hancur

Sifat 'kecil hati' kebiasaan melahirkan pergerakan mundur dan bukannya terus maju kehadapan. Keberanian merupakan alat penguji tentang kehebatan dan ketahanan seseorang, ianya merupakan petunjuk yang hebat tentang kecekalan seseorang untuk sampai kapada matlamat dan kejayaannya.

Kemenangan tidak akan dicapai bila kita menarik diri. Menyerah kalah dan berundur adalah langkah yang sering diambil oleh kebanyakkan orang ketika keadaan terasa berat baginya. Mereka tidak mampu maju kehadapan kearah sasaran, mereka sepatutnya menambah kekuatan untuk melepasi halangan - tetapi mereka berehat, berhenti, berundur dan menyerah. Kita harus membakar jambatan yang ada dibelakang kita, sehingga kita tidak mungkin mempunyai peluang untuk berpatah kembali.

Semangat kerdil kita menjadi musuh besar kapada diri kita sendiri, bila kita membiarkan sifat kecil hati menguasai fikiran. Nasib buruk, masalah, penghalang, penundaan, lawan, kesulitan adalah perkara-perkara yang harus dilalui oleh orang yang teguh pendirian, mereka berfikiran optimis, memiliki kepercayaan diri. Halangan ditukar menjadi batu loncatan, mata, hati dan fikiran mereka terbuka luas tertumpu  hanya kapada matlamat yang dituju.

Masalah yang dihadapi oleh orang kebanyakan adalah; ketika keadaan menjadi sukar, mereka menutup mata, fikiran dan hatinya lalu mereka menjadi keci, kerdil - lemah dan semangatnya mengecil. Itulah musuh kita untuk berjaya. Umpamakan pemandu kapal terbang yang menghadapi cuaca buruk akan membuka mata, hati dan fikirannya, menaikan pesawatnya keatas awan gelap, mereka menggunakan segala kemampuannya untuk melepasi cuaca buruk tersebut seolah-olah mereka tiada pilihan antara hidup atau mati. Mereka tidak jalan untuk berpatah balik.

Keberanian, kekuatan dalam menghadapi kegagalan akan dihargai oleh setiap orang, orang yang tetap ceria menghadapi kemalangan akan sentiasa dihargai dan dikagumi orang.

Pena Hitam

No comments:

Post a Comment