In life we don't get what we want, we get in life what we are. If we want more we have to be able to be more, in order to be more you have to face rejection. PEACE !

Saturday, July 2, 2011

Manusia adalah seperti apa yang Difikirkan

Tumpuan adalah ketetapan tentang pemikiran yang berfungsi menukar tindakan dalam diri kita. Dalam psikologi, perkara ini dikenali sebagai "Hukum saranan". Jika seseorang berfikir secara mendalam dalam keadaan berterusan, ia akan mencapai kepercayaan (keyakinan) kedalam dirinya, dimana pemikirannya memberi kesan yang bagitu kuat sehingga dibawah paras sedarnya, memberi tanggapan sesuai dengan pemikiran sedarnya (conscious mind) dan menterjemahkannya menjadi keadaan dalam bentuk fizikal, mental, moral dan spiritual.

Pemikiran yang cermat bagitu sinonim bagi kehidupan yang berjaya dan bertindak sesuai dengan hukum alam, seperti benih yang ditabur akan memberi hasil tanaman yang subur. Karier kita adalah tanaman yang tumbuh dari benih dalam mental kita. Kalau kita menabur angin, maka kita akan memetik badai.

Pemikiran yang cermat akan menghasilkan penelitian. Jangan percaya apa yang anda dengar atau baca tanpa mendapat manafaat atau nilainya. Siapakah pengarang dan wartawannya? Adakah ia berat sebelah atau prejudis? Adakah ia mempunyai fakta yang lengkap? Apakah sumber rujukannya? Apakah tujuan dari tulisan itu? Inilah perkara-perkara yang dipertimbangkan oleh pemikir yang teliti sebelum menerima sesuatu tulisan dan dalam apa juga perkara.

Pemikiran yang teliti sering mencari pertimbangan dari berbagai tempat, sudut, namun ia lebih mementingkan bukti sebelum mencapai atau membuat keputusan. Ia tidak pernah bersandar kapada pemikiran orang lain dalam membuat keputusan. Apabila ia berpuas dengan fakta yang ada, itulah masa yang tepat untuk mereka membuat keputusan yang paling tepat. Dan dari keputusan yang mantap itu, mereka mula membuat tindakan tanpa sebarang keraguan. 

Biasakanlah untuk mempunyai sifat pemikiran mendalam, penuh perhatian. Berfikir dahulu sebelum bertindak. Realisasikan apa yang telah difikirkan menjadi kenyataan. 

Pena Hitam

No comments:

Post a Comment